Potentiell trafikfara

Jag tror bestämt att majoriteten av hemtjänstens personal har fått sina körkort via postorder. Allt som oftast stöter man på dem i trafiken. Företaget Attendos hemtjänstpersonal verkar utgå från ålderdomshemmet i vår lilla by, vilket gör att man stöter på dessa bilförare ganska så ofta. Man får hoppas att de är bättre på att ta hand om de gamla. Något särskilt trafikvett verkar de inte vara begåvade med. Jag har flera exempel på  dumheter de gjort sig skyldiga till i trafiksammanhang. Jag vill på inga sätt påstå att jag är bäst och att jag alltid vet bäst, men vissa saker gör man bara inte ...

När jag skulle köra till jobbet imorse hamnade jag bakom en Attendo-bil. De brukar köra fortare än vad som är tillåtet - i alla fall när jag stöter på dem. Men inte idag. Den jag hamnade bakom idag låg i 50-55 på en 70-väg. Naturligtvis ska man anpassa hastigheten efter rådande väderförhållanden, men på just denna vägsträcka hade man lätt kunnat hålla 70. Det gjorde dock inte denna Attendobil. Förutom då det fanns en chans för bakomvarande att köra om. Så fort det var möte sänktes hastigheten till 50-55 km/h för att sen ökas till 70 (och till och med mer) när ingen mötande trafik fanns. Snacka om stressframkallande. Och risk att folk gör vansinnesomkörningar.

Värst hittills var dock den gången jag körde med Arrakk i hästtransporten. Vi skulle iväg på träning och vägen från gamla stallet är rejält kurvig och har plats för 1½ bil. Av någon outgrundlig anledning är det tillåtet att köra i 70 på den vägen, trots att det inte riktigt finns utrymme för två bilar i bredd. Konstigt. Nåja, den här gången hade jag alltså Arrakk i hästtransporten och körde därefter. Sakta och försiktigt i svängarna. Bakom mig kom en Attendobil i full fart. H*n var naturligtvis tvungen att sänka hastigheten när h*n kom ikapp mig. Och jag kunde inte köra särskilt fort eftersom jag hade släpet med hästen i. Och tyvärr kunde jag inte flytta mig åt sidan, jag körde ju redan så långt åt sidan jag kunde, men trots det fanns det inte plats för den andra att köra om mig. Inte mitt fel. Nåja, människan i bilen bakom blev inte så lite irriterad och hängde sig på hornet för att visa sitt missnöje. Gissa om jag var glad att min Arrakk är trafikvan och inte brydde sig. Men undertecknad blev trots det otroligt irriterad. Och när idioten i bilen bakom hängde sig på hornet för andra gången ... Ja, då gjorde jag något jag aldrig brukar göra. Jag stannade min bil och gick bak till den andra bilen. Och läste lusen av föraren.

J*vla idiot.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0